لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با هنر تیفانی

تکنیک تیفانی گلس یک روش برای تزیین شیشه و ساخت محصولات تزیینی زیبا می باشد. این تکنیک توسط یک هنرمند آمریکایی به نام لوئیس کامفورت تیفانی ابداع و توسعه پیدا کرد و به همین دلیل نام وی بر این هنر گذاشته شده است.

این تکنیک از نظر زیبایی یکی از بهترین انوع شیشه های دکوراتیو و تزئینی است. همچنین دست ساز بودن آن باعث شده تا به عنوان یکی از لوکس ترین محصولات دکوراتیو دنیا شناخته شود. استفاده از تکنیک تیفانی گلس در ساخت شیشه های تخت منقوش ، جواهرات ، آباژورهای دست ساز ، انواع آینه ، قاب عکس ، چراغ های تزیینی ، شیشه های درب و پنجره و گنبدهای شیشه ای است. لازم به ذکر است که شیشه های تزیینی ساخته شده توسط تکنیک تیفانی به شکلی گسترده ای در صنعت ساختمان و دکوراسیون کاربرد دارد.

در این تکنیک قطعات کوچک شیشه طبق طرح و الگوی از پیش طراحی شده برش خورده و سپس دور تا دور هر قطعه به وسیله فویل مسی (کاپرفول)  پوشش داده می شود. پس از انجام این کار شیشه ها که در رنگ های متنوعی می باشند، طبق الگو در کنار هم چیده شده و بر روی آنها لحیم کاری با قلع انجام می شود. لحیم کاری در تکنیک تیفانی گلس باعث می شود که قطعات کوچک شیشه که تا قبل از آن جدا از هم بودند در کنار هم مستحکم و پیوسته شوند. پس از انجام لحیم کاری تمام قطعات یک پارچه شده و به صورت یک تکه در می آیند. در زیر مراحل ساخت یک المان تیفانی گلس شرح داده می شود.

مراحل ساخت :

1-  طراحی و شماره گذاری طرح

در اولین قدم طرح کلی آماده می شود. طرح را با توجه به تکه شیشه های رنگی که قرار است در آن قسمت قرار بگیرد شماره گذاری می شود.

2- برش شیشه ها

در این مرحله طبق طرح و الگویی که در مرحله ی قبل آماده شده بود شیشه ها به قطعات کوچک برش می خورند.

3-  کاپرفویل

کاپرفویل ورقه ای بسیار نازک مسی می باشد که پشت آن ها چسبی می باشد. توسط کاپرفویل دور تا دور هر قطعه شیشه پوشیده می شود.

4-  مونتاژ

در این مرحله تکه شیشه های رنگی طبق طرح کلی در کنار یکدیگر چیده می شوند تا طرح کلی را به وجود آورند.

5-  لحیم کاری

این مرحله که مرحله ی نهایی می باشد لحیم کاری قطعات شیشه توسط هویه، قلع بدون روغن و روغن لحیم صورت می گیرد. لحیم کاری در گلس تیفانی باعث می شود که تکه های کوچک شیشه به هم بچسبند و مستحکم شوند. پس از لحیم کاری تمام قطعات یک پارچه شده و به صورت یک تکه در می آیند.

 

تعداد نظرات : 0